propostes nadal equilibrat proximitat serraplà

10 Propostes per a un Nadal equilibrat, sostenible i de proximitat

En aquestes dies de molts àpats seguits, us proposem uns consells perquè prepareu receptes equilibrades amb ingredients de proximitat, la qual cosa us ajudarà a gaudir molt més d’aquests dinars i sopars festius.

Aigua amb llimona al matí
Quan t’aixequis, pren un got d’aigua d’aigua tèbia amb llimona: el suc d’aquesta fruita ajuda el fetge a produir la bilis, un àcid necessari per fer la digestió. També ajuda a alleujar els símptomes de la indigestió, com la cremor d’estómac, els eructes, els gasos i la distensió abdominal.

No et saltis cap àpat
Evita saltar-te àpats. Es crea una situació energètica negativa que fa que arribem al següent àpat encara amb més gana i amb la necessitat de crear dipòsits de greix. Idees: es poden fer esmorzars lleugers aprofitant els cereals integrals i els formatges tendres o frescos i els embotits provinents del gall d’indi o pollastre. A la nit opta per alguna d’aquestes combinacions: hidrats de carboni (cereal integral, fruita…)+ proteïna (làctics semidesnatats, gall d’indi, pollastre, peix blanc …. ) o hidrats de carboni (cereal integral, fruita…)+ greix (alvocat, fruita seca). Per tant, ingerir només hidrats de carboni (com, per exemple, fer 3 peces de fruita) no és una bona opció perquè augmenta molt els nivells de glucèmies i això fa que tinguem un pic de sucre a la sang.

Molt millor, si aquests dies prenem fruita a la nit, afegir-hi un grapat de fruita seca o bé prendre una amanida acompanyada d’uns bocinets d’alvocat o fruita seca.

Prepara una recepta saludable
Si vas de convidat, porta un plat saludable, ja sigui una amanida original, un hummus casolà amb uns bastonets de pastanaga, api o cogombre…

Menja a poc a poc
Intenta pensar que queden més festes nadalenques i que no has de menjar com si no hi hagués demà. Mastega bé, a poc a poc, i assaboreix els plats que es preparen.

Vigila les quantitats
Si vas en un àpat on hi ha una mica de tot per picar, una de les coses que funciona millor és posar-se els aliments al plat i així un s’adona de les quantitats que consumirà, sense estar picant en tot moment.

Evitem el malbaratament
Moltes vegades comprem impulsivament a les grans cadenes de supermercat i al final acabem malbaratant molts dels aliments. És molt millor anar al nostre carnisser o peixater de confiança i deixar-nos guiar per les propostes de recepta o per la peça que ens pot anar més bé. Farem compra de proximitat amb producte de qualitat i segurament serem molt més responsables en les quantitats de compra.

Alerta amb les sobretaules!
Un dels grans problemes són les llargues sobretaules. Posa’t un límit de quantitat que vulguis menjar de les postres que hi haurà i acompanya-ho d’alguna infusió depurativa. Farà que et sentis més ple.

Pren fruita
Hi ha fruites depuratives com la pinya i la papaia que ajuden a digerir millor els àpats. Prendre una infusió de camamilla t’ajudarà a digerir. Aquesta herba evita les digestions pesades i els dolors d’estómac produïts pels nervis, l’ansietat o l’estrès. No dubtis a prendre dues tasses de camamilla al dia, una a l’esmorzar i una altra després de l’àpat principal del dia, perquè l’efecte sigui encara millor.

Evita la sal
Limitar l’ús d’aquest condiment en els àpats t’ajudarà a oblidar-te de les digestions pesades. Deixant de banda la sal evitaràs la retenció de líquids i, per tant, la inflor abdominal.

Exercici físic
Fes exercici físic aquests dies! Ajuda’t de l’activitat física, fa estar en forma i elimina els excessos d’aquests dies. Si ho tens complicat per anar a córrer o al gimnàs, camina i fes passejades de com a mínim 1 hora.

Molt bon Nadal i 2020!!!

Marta Ros i Baró
Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508