Amanides saludables

Amanides saludables per cuidar-se

Comença a venir el bon temps, un moment ideal per cuidar-se i tornar a cohesionar els paràmetres de l’alimentació saludable. Un dels plats que ve molt de gust són les amanides, però hem de tenir en compte que els plats que preparem tinguin les racions adequades d’hidrats de carboni, vegetals, proteïnes i, fins i tot, que incorporin fruites. Us expliquem com fer-ho!

Perquè siguin saludables i completes les amanides han de tenir:

– Base: vegetals de fulla verda

– Ració d’uns 50g d’arròs cuit integral o salvatge, pasta cuita integral, quinoa cuita, llegum, patata

– Verdures i fruites de temporada.

Proteïna: trossets de pit de pollastre, ou dur, dauets d’hamburguesa de vedella… També és bo alternar-ho amb peix blanc (per exemple, bacallà esqueixat) i peix blau (verat, salmó, anxoves, tonyina…).

Consells per fer-les més divertides i completes:

– Una cosa que ens pot anar molt bé és conèixer els aliments de temporada per fer unes combinacions exquisides als nostres plats. Aquí en teniu la llista:

Verdures

Abril: pèsols i faves.

Maig: pebrots i carbassons.

Juny, juliol i agost: tomàquets, cogombres, mongetes tendres, enciams i albergínies.

Fruites:

Abril i maig: cireres, nespres, prunes, albercocs, maduixes.

Juny, juliol i agost: préssecs, nectarines, peres, melons, síndries.

– Com ja vam indicar en una altre entrada del blog, la combinació de llegums i cereals també resulta òptima ja que ens aporta tots els aminoàcids essencials que el cos necessita.

– La fruita seca també ens pot ajudar a condimentar-ho. Aporta vitamines i minerals que ho faran més saludable. Molt millor si és crua o fornejada.

– Una idea que donarà molta frescor al plat és afegir-hi herbes aromàtiques fresques com la menta, el cibulet, el coriandre o l’alfàbrega.

– Si volem posar-hi una salsa lleugera és molt fàcil barrejar un iogurt cremós i una mica de suc de llimona o llima. També podem preparar vinagretes a partir de 3 porcions d’oli per una porció de vinagre amb una petita cullerada de mostassa, que ens ajudarà a acabar-ho d’emulsionar.

A punt per preparar les vostres amanides? Bon profit!

Marta Ros i Baró
Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508