com fer que els nens mengin de tot

Consells perquè els nens mengin de tot

L’alimentació dels nens és crucial per al seu bon desenvolupament i equilibri nutricional.

La recomanació de consum de carns a la setmana per als més petits se situa en un màxim de 3-4 vegades i, d’aquestes, la carn vermella en un màxim de 2 vegades a la setmana. La ració de consum varia segons l’edat però se situa al voltant d’uns 100 grams per als adults, de 50-80 grams per a infants de 3 a 9 anys, i de 80 a 125 grams per a la franja de 10 a 17 anys.

Ja vam parlar en un altre post sobre què podem fer perquè els nens mengin carn.

Sabem que als nens els costa menjar carn de vegades. Per això, avui us donem un conjunt de consells per afavorir que els nens mengin de tot:

1) Menjar junts. És important que els nens ens vegin menjar amb ells. Moltes vegades els nens aprenen per imitació. Si ens veuen menjar el que ells mengen, integraran l’àpat de manera natural. És un moment per compartir amb família, explicar coses, etc.

2) Si veiem que insistim que tasti un aliment i no ho fa, potser es que ens estem equivocant. Val més deixar-li el plat a taula i fer com si res, de manera que el fet de menjar resulti prou plaent com perquè cadascú en gaudeixi al seu ritme. No hem de fer del menjar una baralla.

3) Tenir en compte que les quantitats d’un nen són molt més menors que les d’un adult. Fer preparacions amb trossos més petits afavoreix que tingui més predisposició a l’hora de menjar l’àpat. A vegades, amb aliments que els costen més com ara la carn, es poden utilitzar algunes fórmules saludables i equilibrades que agraden molt als nens com tiretes de pollastre o hamburgueses de carn magra amb producte de proximitat.

4) No presentar els aliments com un càstig o com un premi perquè podrien associar allò bo a determinats aliments i allò dolent a uns altres i no ha de ser així. Cal jugar amb la varietat i com distribuïm els aliments en l’àpat. Per exemple jugar amb colors, formes i amb la presentació juga un paper molt important.

5) Tenir un nen ens pot ajudar fins i tot a nosaltres a dur a terme una dieta més equilibrada, variada i saludable. Per tant, és un bon moment per posar ordre i uns horaris.

6) “Prova una mica d’això”. “És que no m’agrada! (abans de tastar-ho)”. “D’acord, prova’n 3 cullerades i si no t’agrada, no cal que en mengis més”. Perquè 3 cullerades? A la primera, ho tastarà amb mala predisposició i, òbviament, no li agradarà. A la segona, apreciarà el gust de l’aliment i a la tercera, podrà decidir si li agrada o no sense condicionants. Naturalment, cal respectar el tracte. Si a la tercera no li ha agradat, no cal que s’ho acabi. Un altre dia, més endavant, es pot tornar a intentar.

7) Mengem pels ulls i la falta de creativitat, especialment quan són àpats que agraden menys, dificulten que satisfem les seves expectatives. Val la pena mirar els plats amb curiositat i, si cal, ajudar-nos de receptaris que ens poden donar idees per a la preparació dels plats d’una manera més atractiva.

8) Menjar bé és important per a la salut i cal que, a poc a poc, els nens també ho vagin coneixent i descobrint. Podem fer alguns jocs mentre mengem per conèixer algunes de les propietats senzilles dels aliments, com ara endevinalles, penjats…

En aquesta guia trobareu un munt d’idees, webs, receptes on podeu consultar molts dels punts proposats.

I aquí teniu una sèrie de receptes molt creatives i saludables per a nens.

I ara, a gaudir de l’àpat amb tota la família, des del més petit al més gran!
Salut!


Marta Ros i Baró

Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508