cuidar-se després nadal

Cuidar-se després de Nadal

Acabem de passar una època on els excessos segur han sigut molt més elevats que en altres temporades. Arriba el gener i us volem oferir una sèrie de consells que ens poden anar molt bé a nivell nutricional per encarar aquest nou any amb unes molt bones perspectives a nivell alimentari.

Un dels primers consells que us podem donar és que tingueu en compte el calendari de gener a l’hora de preparar els àpats de la temporada. Alguns aliments que us recomanem:

El BRÒQUIL. Conté un 90% en aigua i és molt antioxidant, ajuda a prevenir el càncer i enforteix les defenses.

El KIWI. Té un alt contingut en vitamina C, el doble que les taronges! Un kiwi aporta un 80% del requeriment diari en vitamina C.

El POP. Un producte del mar que sovint oblidem. Té un contingut proteic d’alta qualitat.

L’ALVOCAT és ric en greixos saludables i en Omega-3. Ajuda a prevenir el colesterol. Es pot utilitzar en amanides, torrades, llegums, batuts…).

EL SALMÓ. És el peix blau amb més Omega-3. Ajuda a protegir el cor, les artèries i la salut cerebral. Es pot fer servir en croquetes, hamburgueses, patés…).

L’ÀNEC. Tot i pensar que té moltes kcal (que és cert), si li traiem tota la part greixosa que es troba a la pell, el podem fer servir en nombroses preparacions. Hem de tenir en compte que si es cou al forn, val la pena poder-lo tapar amb paper de plata per tal d’evitar que perdi el suc i quedi eixut.

EL CONILL. És una de les carns menys calòriques que tenim. És baixa en greixos i molt versàtil en les seves preparacions. Se’n poden fer broquetes o posar a la fideuà o coure amb cervesa, all…

La PASTANAGA té moltes propietats. Una de les més conegudes és el contingut en vitamina A. Es poden consumir tant crues com cuites, en purés, hummus, croquetes…

D’altra banda, l’aigua és la millor manera de depurar el nostre cos després dels excessos de les festes. Com que hem acumulat toxines en el nostre organisme, hem de depurar. Emporteu-vos a la feina una ampolla de 1,5 litres i feu glops durant tot el dia. De vegades guanyem pes, però aquests quilos de més no són múscul ni greix, sinó líquid acumulat pels excessos i la mala alimentació.

Podeu desfer-vos fàcilment d’aquest pes si recorreu a infusions com la cua de cavall, un excel·lent diürètic natural que us ajudarà a eliminar líquids que no necessiteu. En podeu prendre una tassa al dia, per exemple, a mig matí. Una altra opció és substituir el cafè de després de dinar per aquesta tisana.

Recórrer al menjar industrial pot semblar molt pràctic, especialment pels dies que tenim poc temps. No obstant això, no ens ajudarà a recuperar el nostre pes després de les festes. Els aliments precuinats de supermercat solen tenir molta sal (s’utilitza per potenciar els sabors) i l’excés de sodi és un dels principals enemics de la dieta. A més, també sol incloure greixos trans o poc recomanables).

Si ja teniu una rutina de menjar sa, beveu aigua i heu incorporat infusions depuratives a la teva dieta, el següent pas perquè el vostre pes torni a la normalitat és practicar més esport. Podeu sortir a córrer un o dos cops per setmana, practicar alguna disciplina esportiva, fer-vos una rutina d’exercicis a casa o, simplement, sortir cada dia una estona a caminar. Aquesta última opció, encara que no ho sembli, resulta també molt indicada. Això sí, es tracta de caminar a un bon ritme (res de mirar aparadors) i de dedicar, com a mínim, mitja hora a aquesta activitat. Si sou constant, veuràs els resultats. Avui en dia hi ha moltes aplicacions mòbils que permeten calcular quants km fem al dia i quina quantitat de kcal esteu cremant al llarg del dia.

Traieu del rebost tots aquells productes que són altament calòrics, com la brioxeria industrial, la fruita seca fregida, els productes que contenen altes quantitats de sucres simples o begudes carbonatades altament calòriques. Canvieu-ho per productes que estan fets amb hidrats de carboni complexos com amb farines de llegums, amb alt contingut en fibres, i productes que estan fets sense sucres afegits. Opteu per aliments amb proteïnes sense greixos, com poden ser embotits d’alta qualitat derivats del pollastre, gall d’indi o llom de porc, formatges frescos o baixos a nivell de kcal.

Esperem que aquests consells us ajudin per afrontar aquest mes de gener amb tota la qualitat nutricional plena de productes de temporada i equilibrats!

Marta Ros i Baró
Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508