dinars sopars infants serraplà

Tornada al cole: dinars i sopars atractius per a infants!

Ara que tot torna a la normalitat i hem de tornar a agafar hàbits a casa, us proposem una idea molt bona per poder combinar adequadament el plat d’una criatura.

Tot sovint, la idea de fer un plat únic facilita el consum de tots els aliments imprescindibles per a una bona alimentació equilibrada. Avui us expliquem què és el “ mètode el plat” i com funciona.

Juntament amb la Fundació Alícia us proposem una eina fàcil, ràpida i eficaç per fer que els vostres àpats siguin el més equilibrats possible.

Cal que cada àpat inclogui: verdures, farinacis i aliments proteics. Aquests tres grups combinats amb fruita o làctic com a postres, i aigua faran que els nostres dinars i sopars siguin sempre àpats d’allò més saludables.

Què inclou cada grup d’aliments?

Verdures: enciam, tomàquet, ceba, porros, bròquil, espinacs, carxofes, cols, cogombre, raves, bledes, carbassa… Escolliu sempre les de temporada! I podeu anar variant entre el format cru o cuit.

Farinacis: cereals i derivats (pa, pasta, arròs, civada, blat de moro, ordi, quinoa…), tubercles (patata, moniato, iuca …) o llegums (cigrons, llenties, mongetes, pèsols, soja…). Recordeu prioritzar les versions integrals.

Aliments proteics: carn, peix, ous i llegums. És important, sobretot en nens, potenciar el consum de peix almenys dues vegades per setmana. D’altra banda, els llegums també són una bona font de proteïna d’origen vegetal i podem utilitzar-ne de tant en tant com a segon plat.

Postres: prioritàriament s’aconsella menjar fruita fresca de postres, però depenent de si ja hem menjat suficient fruita al llarg del dia, una altra opció seria prendre una ració de làctic. Pastissos, dolços i gelats haurien de ser de consum ocasional.

Beguda: l’aigua ha de ser sempre la beguda present en tots els àpats.

Com funciona?

Cal dividir un plat estàndard en tres parts iguals, i a cadascuna col•locar els grups d’aliments que hem comentat anteriorment (ho podem fer en cru o en cuit): un terç del plat per a les verdures, un terç per als farinacis, i l’últim, per als aliments proteics.

Tot i que aquest esquema és molt visual, no és necessari presentar el plat sempre dividit. Es poden barrejar els tres grups principals creant un plat complet i únic, o separant els diferents grups entre un primer i un segon plat.

A partir d’aquí, la nostra imaginació serà la que ens permetrà obtenir una gran varietat d’elaboracions, presentacions i combinacions per fer que la nostra alimentació diària sigui el més atractiva possible. A més, aquests tres grups evidentment poden anar acompanyats d’altres aliments per tal de donar varietat a les diferents preparacions; oli d’oliva verge extra, salses, formatges, fruita seca, espècies….

També cal tenir en compte que…

El mètode és una manera de no oblidar quins ingredients cal afegir als àpats principals, la quantitat concreta de cada grup pot variar segons les necessitats de creixement i diferents situacions.

En el cas que es requereixi de més aportació energètica en la dieta, com en nens adolescents o en nens que facin esport habitualment, la proporció de farinacis hauria de ser major respecte als altres dos grups.

Si l’àpat ha de ser més lleuger, en cas de sobrepès, o qualsevol altra situació que ho requereixi, es pot incrementar l’aportació de verdura i reduir la de farinacis.

3 receptes pel mètode el plat per a nens:
1. Taboulé de cous-cús amb verduretes i pollastre.
2. Nyoquis de patata amb carbassó i daus de conill.
3. Wraps de verdures amb tires de vedella i salsa de iogurt.

Podeu trobar més idees de receptes a:
https://www1.diba.cat/uliep/pdf/61056.pdf
http://www.alicia.cat/uploads/document/Dinem,%20avui%20cuino%20jo.pdf

Marta Ros i Baró
Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508