3 maneres diferents de menjar carn a l’estiu

És estiu, i malgrat la situació per la COVID-19, podem fer una alimentació saludable tenint en compte una sèrie de consideracions que, alhora, ens poden ajudar a controlar el pes. Hi ha molts plats on l’aliment principal és la carn que poden perfectament aportar-nos tots els seus paràmetres nutritius, cuinats de manera equilibrada.

Et donem una sèrie de consells que et poden anar bé durant aquesta època:

1.Durant el confinament molta gent pot haver guanyat pes, moltes vegades és a causa de picar entre hores i de no fer exercici físic. Aquí tens aquestes algunes opcions amb carn que et poden ajudar a picar de forma saludable:

    • 2 ‘tortitas’ de cereals integrals (d’espelta, civada…) + 2 talls de pernil dolç/ gall d’indi o 1 tall de formatge tendre.
    • Entrepanet de 40g amb alvocat i pernil salat ibèric.

Les combinacions hidrat de carboni + greix saludable o hidrat de carboni + proteïna ens permeten que les glucèmies no siguin tan accentuades i, per tant, ens prevenen d’un possible augment de pes.

2.Utilitzem els aliments de temporada de proximitat i saludables:
En aquest cas, les carns ens aporten bona part dels aminoàcids essencials. El truc principal rau en les formes de cocció. Ara a l’estiu en podem escollir moltes, tant la planxa com la brasa, en papillote, al forn, en forma de broquetes, hamburgueses, mandonguilles casolanes amb verdures. Tot cuinat amb oli d’oliva verge extra en la quantitat adequada. Les verdures de temporada per excel·lència a l’estiu són: els tomàquets, els carbassons, les albergínies…

3.Sorprèn els teus amb noves receptes saludables.
Podem fer més versàtils els plats típics de carn: acompanyar unes broquetes de pollastre amb un hummus fet d’albergínies; marinar el gall d’indi per donar-li més sabor; fer amanides d’estiu barrejant proteïnes i fruita (amanida de brots verds amb dauets de gall d’indi i nectarina); fer unes tortitas amb verduretes saltejades i tiretes de vedella; fer plats amb conill, en forma de mandonguilletes o amb verduretes a la brasa.

D’altra banda, cal que fem activitat moderada d’almenys 30 minuts al dia. Hem de tenir en compte que si no es fa un exercici aeròbic d’uns 20 minuts seguits, no es comencen a mobilitzar greixos. L’exercici aeròbic ajuda a reduir els estats inflamatoris. Hauríem d’intentar de posar-nos com a objectiu diari fer unes 1.000 pases al dia. Ho pots aconseguir! Endavant!!!!

Així mateix, desfes-te de tots aquells aliments que hi ha al rebost que són hipercalòrics o processats, ja que en la majoria dels casos contenen moltes kcal lliures: brioixeria, galetes, fruita seca fregida, sucs de fruita envasats i begudes carbonatades, productes amb molta sal…

Només un últim apunt! Recorda que, a l’estiu, cal anar amb compte amb les contaminacions alimentàries i cal mantenir les carns en la temperatura idònia, així com els instruments per tallar-les ben netes. Cal mantenir aïllades els que s’utilitzen per les carns crues o cuites: mai no les barregeu! El procés de descongelació també és un punt crític. Cal mantenir les temperatures adequades, la higiene i mai no recongelar un producte que ja ha estat descongelat. Si t’endús un plat a la platja sempre en un tupper que mantingui la temperatura fresca, preferentment en una nevereta.

Tots aquests petits consells et poden ajudar a menjar la carn de forma més saludable i equilibrada! Tot depèn de com es facin les combinacions i, de ben segur, que amb aquest grapat d’idees se’t poden ocórrer un munt de receptes ben originals!

Ara és el moment de cuidar-se!
Molt bon estiu!

Marta Ros i Baró
Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508