menú primavera serraplà

Menú de primavera: màxima esplendor nutricional

No sé si molts de vosaltres heu sentit a parlar de la paraula “astènia primaveral”, però és una sensació de debilitat física i cansament intens que apareix durant les primeres setmanes de l’estació. Sol aparèixer pel fet que el cos s’està acostumant a allargar les hores de sol i als canvis bruscs de temperatura i sensacions tèrmiques. Tot això afavoreix una sensació de fatiga que redueix la capacitat de fer qualsevol feina. Els experts garanteixen que la clau per prevenir i combatre “l’astènia primaveral” és mantenir els hàbits de vida saludables. Portar un ritme de vida ordenada, mantenir uns horaris fixes de son , fer una dieta saludable (on les vitamines i minerals siguin ben presents) i fer exercici físic moderat són els consells principals.

Et donem una sèrie de consells i et presentem els aliments que es troben en el màxim esplendor en aquesta època de l’any per aprofitar-ne la major part de vitamines i minerals.

 

Verdures de la temporada primaveral:

Al principi d’aquesta estació, no és estrany que encara faci una mica de fred. Podem aprofitar que encara trobarem les darreres cols i bròquils per menjar-los bullits.

Un dels aliments estrella de la primavera és la carxofa. L’acció diürètica que té és a causa de la cinarina, que produeix eliminació de l’orina i afavoreix les funciones del fetge i la vesícula biliar. És molt rica en fibra i produeix sensació de sacietat. Col·labora en els controls dels nivells de colesterol, especialment pels seus fitoesterols que interfereixen en l’absorció del colesterol dels aliments. A nivell gastronòmic té moltes possibilitats: bullides, guisades, vapor…

Per l’api també es un bon moment. Es pot prendre tant en amanides, caldos, sopes, cremes, purés i infusions. És un gran diürètic. Amb les amanides arribaran l’enciam i els raves, que també tenen moltes vitamines del grup C i B. No estem gaire acostumats a menjar fonoll, però el podem posar a les amanides. Facilita la digestió i elimina els gasos. El trobarem fins a mitjan estació.

Cap a la fi de l’hivern, apareixen les primeres faves i els pèsols, que són llegums frescos, molt rics en fibra. I també gaudirem d’un producte que normalment el trobem en conserva però que ara estarà fresc: els espàrrecs. També és el temps de la mongeta tendra, gustosa i suau.

Encara que hi ha cebes i pastanagues tot l’any, ara és el moment de la seva collita. Les pastanagues de primavera i estiu poden menjar-se crues perquè són molt fines.

Les fruites de primavera:

De mica en mica, s’acaben els cítrics hivernals (taronges i mandarines). Però podem aprofitar els maduixots, que són una de les fruites que conté més vitamina C. Apareixen cap a la fi de l’hivern i ens acompanyaran durant tota la primavera.

Es poden trobar les primeres prunes, però el seu millor temps serà més endavant. N’hi ha de vermelles, de grogues i les clàudies. Són una font important de fibra reguladora del trànsit intestinal, també són riques en potassi i contenen uns pigments (les antocianines) que tenen un alt poder antioxidant i antisèptic. De prunes en tindrem durant aquesta estació i durant l’estiu.

Arriben els nespres, dels quals en podrem gaudir per poc temps, de l’abril al juny. Són especialment rics en potassi i provitamina A (indispensable per a la vista i el manteniment de la pell). Després, cap al maig, apareixeran els albercocs, que es mantindran fins a l’estiu. Com els nespres, que són rics en potassi i, pel seu color groc i ataronjat, sabem que també contenen carotenoides, que es convertiran en vitamina A.

Entre el maig i el juny,  també arriben les cireres, però ens acompanyaran poc temps, fins a mitjans d’estiu. També és destacable el poder antioxidant dels pigments vermellosos.

A la fi de la primavera, arriben els nabius, que podrem aprofitar fins al desembre. És una fruita silvestre delicada que té una forma rodona i la mida d’una oliva, de color vermell o morat, amb un gust una mica àcid. És una fruita molt recomanable perquè té moltes propietats: és rica en fibra, potassi i vitamina C. Pel color vermell i morat característic, tal com passa amb les cireres i les prunes, conté uns pigments antioxidants (les antocianines) que també tenen poder antisèptic i, per això, prevenen les infeccions urinàries.

Us adjuntem un menú de plats per dinar i sopar per donar-vos un munt d’idees per a a­­questa temporada que comença:

menú primavera

Marta Ros i Baró
Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508