mites realitats carn

Mites i realitats sobre la carn

La carn ha tingut molt mala fama pel contingut en greix que conté. Però, de fet, la carn ha d’estar inclosa dins d’una dieta equilibrada. En un article recent publicat a la revista Time, la dietista Kate Patton, de la Cleveland Clínic’s Heart and Vascular Institut, afirma que el filet de porc és tan magre com el pit de pollastre. El greix del porc té l’avantatge de variar segons el tipus d’alimentació que rep l’animal. La seva carn aporta un 60% de greixos insaturats (principalment monoinsaturats), beneficiosos per al nostre organisme. La carn de vaca en té un 55% i el xai, un 47%.

Per a les persones que tenen anèmia és millor la carn vermella atesa la quantitat de ferro que aporta. Els cereals, les fruites i les verdures també són fonts de ferro bones, però en cap cas en les quantitats de les carns vermelles.

Les carns processades també són motiu de molta controvèrsia. Una cosa sí què és certa i és que hauríem de mirar-ne la procedència i composició. Moltes de les carns processades que es venen als supermercats a baix preu tenen una qualitat molt qüestionable.

Val a dir que en molts casos en la composició hi ha farines i la carn utilitzada conté un important percentatge de greixos. Recomanem, sempre que sigui possible, anar a les carnisseries/xarcuteries a comprar aquests tipus de productes. A més, la qualitat de la carn no té ni punt de comparació.

El carnisser/a , xarcuter/a ens pot informar perfectament del procés d’elaboració i dels productes que s’han utilitzat.

Han aparegut molts articles que informen que la carn processada es cancerígena però aquesta informació s’ha d’agafar amb pinces i conèixer-ne les fonts. Des del Col·legi de Nutricionistes de Catalunya s’avalen els articles publicats per les Universitats de més renom del nostre país. Hem de tenir clar que la carn té components que són molt necessaris per al nostre cos. Es tracta de no abusar-ne i no oblidar-se d’altres bons hàbits com deixar de fumar, l’exercici físic, consumir menys sucre refinat i fer una bona combinació dels aliments.

És important acompanyar la carn amb aliments que serveixin d’ajuda als òrgans de la digestió i del metabolisme. Un bon exemple seria menjar una taronja després de conusmir carn i afegir al menú un bon plat d’amanida de fulles verdes i nabius o de crucíferes. D’aquesta manera ajudarem a facilitar la funció de ronyons, fetge i intestins.

Marta Ros i Baró
Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508