carn nutrició serraplà

Quins nutrients ens aporta cada carn?

Ja vam parlar en una altra entrada del blog sobre la importància de què aporta la carn en general. Avui en parlarem donant unes pinzellades nutricionals segons el tipus de carn dels diferents animals.

Poltre/ Cavall
La carn de poltre és una carn molt saludable i nutritiva. Es caracteritza pel color rosat, per ser tendra (poltres entre 8-12 mesos), per la poca quantitat en greixos, per l’alt valor proteic, per la gran riquesa en vitamines i minerals i per la gran quantitat de ferro que conté. La carn de poltre està recomanada per professionals de la salut. Molt aconsellada per a nens, adults, gent gran, així com per a tothom que vulgui portar una dieta saludable.

Vedella
La carn de boví aporta els nutrients necessaris per mantenir l’organisme sa. És una potent font d’aminoàcids essencials, contribueix a una aportació de proteïnes d’alt valor biològic, conté vitamines del grup B (sobretot B2 i B12) i minerals com ara ferro hemo (que s’absorbeix amb més facilitat), seleni, magnesi, fòsfor i zinc.

Porc
La carn de porc conté un 18-20% de proteïnes d’alt valor biològic. Porta poc sodi, la qual cosa és positiva si quan el cuinem no en modifiquem aquest contingut. La presència de purines (precursores de l’àcid úric) és moderada.
Els porcs d’abans tenien per terme mitjà un 30-40% de greix, però els actuals estan entorn del 17-20%, depenent molt de si es tracta de peces magres (4,5%) o grasses (32%). Els àcids grassos saturats, la ingestió dels quals ha de ser baixa, no són els majoritaris (entre 2-9 g por 100 g de carn).

Per altra banda, el greix dels porcs, la majoria actualment, és ric en àcids grassos monoinsaturats (àcid oleic, especialment, entre 2-12 g/100 g de carn), el paper dels quals és positiu per a la salut.

Xai
El xai, com que és una carn vermella, conté més ferro que la carn d’altres animals. La carn de xai és també una bona font de zinc, un element vinculat als aliments proteics que es troba en quantitats significatives en aquesta carn. Així mateix se’n pot destacar el contingut de vitamines B1, B2 i niacina. El xai, tot i tenir un contingut de greix superior a altres carns, té una particularitat, i és que el greix és moltes vegades visible i separable fàcilment de la carn, cosa que redueix considerablement l’aportació energètica del plat final. Hi ha parts del xai que són més magres que d’altres, com la cuixa, que conté gairebé la meitat de greix que contenen les costelles o l’espatlla.
Per consultar-ne receptes:
http://www.alicia.cat/uploads/document/Tr%C3%ADptic.pdf

Pollastre
És fàcil de digerir i es tolera bé pels qui pateixen trastorns digestius, ja que el seu teixit és més fàcil de desintegrar. Per cada 100 g de pollastre el nostre organisme obté: 195 kcal; 30 g de proteïnes; 7,7 g grassa; 2,2 g greix saturat; 0 g hidrats de carboni.

El consum de pollastre a Espanya és un dels més alts de la Unió Europea, amb una mitjana de consum de 24 kg/hab. És un aliment molt versàtil a l’hora de preparar-lo, els metges en recomanen el consum, sempre que sigui racional. Es pot subministrar als nens des de ben petits i és recomanat per a les mares gestants i lactants.

Diferències entre la carn de pollastre i la de gall d’indi:
El pit de pollastre té un elevadíssim contingut en seleni, que cobreix més del 70% dels requeriments diaris d’un adult. Tant la cuixa de gall d’indi com la de pollastre només n’aporten un 55-65%.

Conill
És pobra en colesterol i aporta menys de 120 kcal per cada 100 g. A més, és rica en proteïnes, té un alt contingut de potassi, seleni i fòsfor, i és rica en calci, ferro, vitamines del grup B, àcid fòlic i vitamina K. Requereix coccions més llargues perquè el col·lagen es transformi en gelatina.

nutrients carn serraplà


Marta Ros i Baró

Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508