Trucs perquè els més petits mengin carn

La carn no pot faltar en l’alimentació dels més menuts de la casa. Les proteïnes que aporta la carn són d’alta qualitat i això vol dir que conté tots els aminoàcids essencials en proporcions altes. L’organisme no pot fabricar aquests aminoàcids essencials i els ha d’incorporar a través de la dieta. Alhora, la carn porta vitamines del grup B, principalment del grup B12, que ajuden a la formació de cèl·lules i glòbuls vermells. Pel que fa als minerals, té un alt contingut en ferro, zinc, fòsfor i potassi.

Com que la carn està constituïda per teixits de la musculatura animal, els nens l’han de mastegar més i això fa que a vegades els costi més que altres aliments que els semblen més assequibles.

T’oferim una sèrie de consells perquè els nens mengin carn:

Dóna’ls carn ecològica. És molt més sana i tendra que la carn convencional de producció industrial. Recorda que a les Carnisseries Serraplà en podreu trobar. Prové de granges de les comarques pròximes i de producció ecològica.

Escull les peces més tendres que tenen una textura més apropiada: costelles, llom i rellom de vedella i pits de pollastre.

Tria la carn menys greixosa, el teu fill la podrà digerir millor. Carns com la vedella, el conill i el pollastre contenen menys quantitat de greix. El greix està estretament relacionat amb la digestibilitat d’un aliment. Quant més greix hi ha, més dificultosa n’és la digestió.

Vigila’n la cocció. Les temperatures massa elevades fan perdre nutrients a la carn i la textura en resulta molt eixuta. Per entendre’ns, als nens se’ls farà la típica “bola” a la boca.

Fes servir pinces enlloc de forquilla per girar la carn. Així mantindrà el suc interior i la tendresa.

Macera-la abans de coure-la en una barreja d’oli, suc de llimona i herbes durant 12 hores. Un cop acabada la maceració, la carn esdevindrà molt més tendra, fins i tot a la planxa, i amb un toc balsàmic i de sabor que li aportarà l’oli i les herbes.

Compra elaborats de carn. Així els teus fills prendran carn de moltes maneres diferents. A Serraplà pots trobar, per exemple, croquetes, hamburgueses, botifarres i salsitxes de tota la vida fetes de carn de qualitat. Aquesta versatilitat fa que menjar carn no resulti tan avorrit als més petits.

Combina la carn amb altres ingredients. Com per exemple, els llibrets de formatge que pots trobar a les nostres carnisseries. El formatge dóna una textura més suculenta a la carn. Les verdures també hi juguen un paper important perquè combinades amb la carn en guisats i estofats, ofereixen un gust més amorosit.

Talla la carn en trossos petits. A vegades va bé barrejar la carn en les farinetes que s’elaboren, en purés o fins i tot en una salsa saludable que estiguem fent. D’aquesta manera, la carn no queda gens eixuta.

Recorda que els requeriments de proteïna en la primera infància (6-12 mesos) és de 20-30g de carn al dia i de 40-50g/dia quan tenen entre 12 mesos i 3 anys. De 3 anys fins a l’edat adulta s’aconsellen 3-4 racions setmanals de carn, tenint en compte que de 3-6 anys una ració són 120g de pollastre i conill amb os o 70g de vedella o bou; de 7-9anys, una ració són 160g de pollastre i conill amb os o 100g de vedella o bou; de 10-13 anys, una ració són 200g de pollastre i conill amb os o 200g de vedella o bou; de 13 fins a l’edat adulta, 300g de pollastre i conill amb os o 180g de vedella o bou.

Cuinar és una festa per als nens i deixar-los experimentar en el món de la cuina i ensenyar-los a fer elaboracions de plats pot ser el teu millor aliat perquè provin productes nous i s’habituïn a menjar de tot.

Marta Ros i Baró
Dietista i Tecnòloga dels Aliments
Núm. de Col·legiada CAT 000508